Ahad, 17 Julai 2011

Kepulauan Spratly, Malaysia

1. Insiden yang berlaku pada akhir April lepas menarik minat saya untuk membuka kamus isu-isu di kepulauan Spratly, untuk mengetahui apakah insiden itu yang menyebabkan kekuatan Tentera Laut Di Raja Malaysia (TLDM) dan pesawat Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) dikejarkan ke sana.
2. Terdapat tanda-tanda negara China yang kini sudah mula diperkuat dengan armada laut yang canggih dan pesawat terbaru seperti Sukhoi dan J-10 sudah mula menjalankan gerakan-gerakan untuk menguatkan tuntutannya ke atas kepulauan Spratly dengan lebih agresif.
3. Penganalisis pertahanan dan sains politik dunia sudah sejak sekian lama meramalkan konflik terbaru yang dijangka lebih hebat dari isu kepulauan Falklands akan meletus di Laut China Selatan, khususnya kerana terdapat tuntutan bertindih di antara China, Vietnam, Filiphina, Indonesia, Brunei dan Malaysia.
4. Ia bukan sahaja kaya dengan telaga minyak tetapi merupakan sumber makanan dan ekonomi yang penting, ia mewah dengan perikanan.
KUBU PERTAHANAN DI KEPULAUAN SPRATLY
5. Untuk menguatkan lagi tuntutan dan penguasaan Malaysia ke atas kepulauan ini, bertan-tan tanah dari Sabah di bawa untuk menambak Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau buatan (14 kilometer persegi) dan dilengkapi dengan landasan pesawat.
6. Pulau Layang-layang ini dilengkapi dengan radar, stesyen pasukan khas serta landasan yang sesuai untuk pesawat dari jenis Short Take Off Landing (STOL) seperti CN235 dan C130.
7. Malaysia turut mempunyai kubu pertahanan yang lengkap dengan meriam serta “helipad” di Terumbu Ubi dan Terumbu Mantanani.
8. Filiphina turut mempunyai kubu tenteranya di Pulau Pag-Asa yang dilengkapi dengan landasan pesawat yang dikendalikan oleh Sayap Komposit Taktikal 570th.
9. China walaupun tidak mempunyai pengkalan yang besar di kawasan kepulauan Spratly, ia bagaimanapun mempunyai binaan setinggi 3 tingkat bangunan di Terumbu Mischief.
Binaan konkrit 3 tingkat milik China
10.Ia juga dilengkapi dengan padang bola jaring, binaan seperti parabola, lampu suar, panel solar dan sejenis radar.
11.Negara itu mempunyai kubu yang kukuh di kawasan Terumbu Johnson, binaan di situ dilengkapi dengan mesin gun berkuasa tinggi dan meriam. Kapal perang China dari jenis friget Jiangwei pernah berlabuh di kawasan ini pada April 2009.
12.Vietnam pula turut mempunyai kubu tentera di Pulau Lagos dengan binaan seperti landasan pesawat, jeti dan sekurang-kurangnya 35 buah bangunan ketenteraan yang dikawal dengan pelbagai jenis senjata termasuk lima kereta kebal.
13.Penulis tidak berminat untuk menyentuh kedudukan tentera oleh negara lain di kepulauan Spratly tetapi hanya menumpukan kepada empat sahaja iaitu Malaysia, China, Vietnam dan Filiphina.
STRATEGI MALAYSIA
14.Malaysia membawa pembangunan yang paling pesat di kepulauan itu berbanding negara lain, Filipina menguasai pulau yang paling besar di kepulauan Spratly tetapi kesemua negara lain hanya memiliki terumbu-terumbu kecil sahaja sehinggalah Malaysia membawa masuk bertan-tan pasir untuk mengubah Terumbu Layang-layang menjadi sebuah pulau.
15.Kawasan tuntutan Malaysia juga mempunyai kadar simpanan minyak dan gas yang paling kaya berbanding kesemua kawasan lain di Spratly.
16.Malaysia turut membina pengkalan kapal selamnya di Teluk Sepanggar, Sabah sebagai persediaan menghadapi sebarang konflik di Spartly dan juga sebagai senjata cegah rintang apabila terpaksa menghadapi kekuatan yang besar seperti China.
17.Umum mengetahui, China mempunyai armada laut yang besar tetapi ia mempunyai kelemahan yang agak ketara dari segi kekuatan Peperangan Anti Kapal Selam.
18.Jarak operasi pesawat Sukhoi dan J-10 China untuk ke Spratly juga sangat jauh dan kuasa besar itu tidak mempunyai kapal induk pesawat untuk menjalankan operasi ketenteraan secara berkesan.
19.Sebagai contoh, Britain dalam Krisis Falkland berjaya memenangi peperangan menuntut pulau Falkland dari Argentina kerana Britain mempunyai armada laut yang kuat termasuk dilengkapi dengan kapal induk pesawat seperti HMS Hermes.
20.Walaupun terletak beribu batu dari kawasan konflik, Britain akhirnya menang dan peranan kapal selam Britain berjaya mencegah campur tangan tentera laut Argentina menyebabkan negara Latin Amerika itu hanya sanggup menyediakan tentera udaranya sahaja untuk menghadapi Britain.
21.Kemasukkan pesawat-pesawat Sukhoi 30MKM menyediakan negara sistem pertahanan yang mempunyai kemampuan menguasai udara dari jarak yang jauh, umum mengetahui jarak penerbangan Sukhoi yang beroperasi dari Gong Kedak yang terletak berhampiran Laut China Selatan memungkinkan TUDM beroperasi untuk anti perkapalan dari perairan Vietnam, Filiphina sehinggalah ke Sabah.
INSIDEN DI SPRATLY
CHINA VS AS
Kapal survey, USS Impeccable
22.Seperti yang saya katakan, kepulauan Spratly mempunyai potensi untuk merebak ke konflik yang lebih besar.
23.Pada 8 Mac 2009, lima buah kapal milik China iaitu sebuah kapal perisik, sebuah kapal jabatan laut China, sebuah kapal pengukur laut dan dua buah kapal nelayan laut dalam telah mengelilingi dan membuat gerakan-gerakan yang menganggu perjalanan sebuah kapal milik Amerika Syarikat (AS) iaitu USS Impeccable.
24.Insiden berlaku lebih kurang 75 batu dari selatan Pulau Hainan menyebabkan berlakunya “pertempuran” kecil dengan menggunakan meriam air (kapal AS ini tidak dilengkapi senjata api).
25.Kelasi China turut menanggalkan seluar dalam mereka dan melontarkan cangkuk untuk merosakkan peralatan survey kapal AS tersebut.
CHINA VS VIETNAM
26.Pada 14 Mac 1988, satu pertempuran kecil berlaku di antara tentera laut China dan Vietnam dalam satu insiden yang di namakan pertempuran di Terumbu Selatan Johnson.
27.Terumbu Johnson merupakan kawasan yang dikuasai oleh Vietnam (umum mengetahui bahawa Vietnam pernah terlibat dalam peperangan dengan China dan kedua-dua negara ini adalah seteru di antara satu sama lain walaupun China pernah membantu vietnam dalam peperanganya memerangi AS di antara tahun 60an dan 70an dahulu).
28.Menjelang akhir Januari 1988, Vietnam sudah mula mengesan kehadiran tentera China dan kapal perangnya di terumbu Johnson menyebabkan Vietnam turut menghantar tenteranya sebagai persediaan sebarang kemungkinan dengan seterunya itu.
29.Pada Mac 13, kapal perang China mengesan kehadiran kapal perang kecil Vietnam dengan nombor penan HQ-604 bergerak ke kawasan terumbu Johnson dan satu lagi kapal perangnya dengan nombor penan HQ-605 bergerak ke terumbu Lansdowne Reef.
30.Kapal perang Vietnam dengan nombor penan HQ-505 pula belayar ke arah Terumbu Collins, tiga pergerakan kapal yang dianggap sebagai pencerobohan ke dalam wilayah China.
31.Kapal perang China sebelum itu telah pun menurunkan 25 orang askar di kawasan terumbu Johnson dan sebuah lagi kapal perang China telah mendaratkan 33 tentera marin ke kawasan itu.
32.Kapal perang China iaitu Xiantan pula dikejarkan ke Terumbu Lansdowne.
33.Pada 14 Mac, jam 7.30 pagi, askar Vietnam dilihat sedang cuba menaikkan tiang bendera negara mereka di Terumbu Johnson Selatan.
34.Selepas terjadinya perang mulut di antara askar China dan Vietnam, pertengkaran itu bertukar menjadi pertempuran senjata api dan kapal perang Vietnam iaitu HQ 604 menawarkan tembakan bantuan.
35.Akibatnya, kapal perang China yang berada di kawasan berhampiran bertindak menembak HQ 604 sehingga kapal perang Vietnam itu terbakar dan tenggelam.
36.Di Terumbu Collins, kapal perang Vietnam iaitu HQ 505 turut musnah di tembak kapal perang China.
Kapal perang China menembak kapal Vietnam dalam insiden 14 Mac 1988
Kapal tentera laut Vietnam terkena tembakan
kelasi Vietnam habis dibunuh dengan menggunakan senjata anti pesawat 37mm
37.Di Terumbu Lansdowne, kapal perang Vietnam, HQ 605 turut ditenggelamkan.
38.Melalui kemenangan ini, China berjaya menguasai tujuh terumbu di kawasan itu.
CHINA VS FILIPHINA
39.Pada tahun 1994, insiden pencerobohan yang serupa turut terjadi di antara tentera laut Filipina dengan kapal perang China.
40.Pencerobohan di lakukan oleh kapal perang China ke dalam kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) milik Filipina.
Kapal perang Filiphina dari era perang dunia, inilah yang paling besar dalam tentera laut negara itu
41.Filipina yang diketahui mempunyai armada laut yang paling lemah di kalangan negara Asean bagaimanapun tidak mengarahkan kapal perangnya menembak atau melakukan provokasi ke atas kapal perang China itu.
42.Ini dibuat memandangkan kesanggupan China untuk memusnah atau menggunakan kekerasan ke atas sesiapa sahaja seperti yang terjadi pada Vietnam sedangkan pencerobohan secara jelas di buat oleh China.
43.Kapal perang Filipina kemudian melarikan diri dari bertembung dengan kapal perang China itu.
EKSKLUSIF DARI MOM – CHINA VS MALAYSIA
44.Insiden yang melibatkan kapal perang dan pesawat milik TUDM ini dilapor berlaku pada akhir April 2010.
45.Ia tidak dilapor dalam mana-mana media tempatan dalam negara tetapi menjadi tajuk utama dalam akhbar di China.
46.Laporan dari akhbar The Southern Daily (akhbar rasmi komunis China dalam bahasa Cina) bertarikh 1 Mei memberitahu, sekumpulan kapal perikanan China sedang menjalankan aktiviti pelayaran mereka di kepulauan Spratly yang dipanggil Nansha oleh pihak China.
47.Armada kapal-kapal perikanan China ini sebenarnya merupakan strategi China untuk menguatkan tuntutan dan penguasaan mereka ke atas seluruh pentas Laut China Selatan dan khususnya Spratly.
48.Pembaca sekelian, kapal-kapal perikanan China bukanlah seperti kapal-kapal dari Jabatan Perikanan Malaysia kerana kebanyakkan kapal-kapal perikanan China ini mempunyai keupayaan untuk belayar di laut dalam dan jauh dari pengkalan mereka.
49.Kapal-kapal ini ada di antara berat 1,400 tan sehingga 2,400 tan mempunyai besar yang hampir menyamai kapal korvet.
50.Ada kapal-kapal perikanan laut China ini merupakan modifikasi dari bekas-bekas kapal perang China.
51.Akhbar The Philippine Star pada tahun 2009 ada menyiarkan hasrat China untuk menggunakan kapal-kapal perikanan yang kelihatan “innocent” ini untuk berlayar di Laut China Selatan.
52.Jurucakap dari kedutaan China di Manila iaitu Hua Ye memberitahu akhbar tersebut bahawa China tidak melanggar atau membuat sebarang provokasi di kawasan tuntutan bertindih memandangkan tidak ada kapal perang yang dihantar berlayar di kawasan yang sedang direbut oleh Vietnam, Filipina dan Malaysia itu serta beberapa buah negara lain kecuali kapal milik jabatan perikanan negara itu.
53.Berbalik kepada siaran berita yang disiarkan oleh akhbar The Southern Daily tadi, berikut merupakan terjemahan yang dibuat oleh seorang rakan penulis :
54.Beberapa hari sebelum 1 Mei, armada kapal nelayan China telah dihalang secara agresif oleh bot peronda milik Malaysia.
55.Kapal-kapal nelayan China itu dengan diiringi oleh kapal agensi perikanan China sudah lama mencari ikan di kawasan yang sudah ditandai sebagai kawasan tradisi mereka.
56.Bot peronda Malaysia dilihat bertindak agresif dan penuh provokasi apabila muncung meriam di halakan kepada kapal yang paling hadapan di dalam armada kami.
57.Pada pukul 10.30 pagi, radio kapal nelayan China disergah dengan amaran oleh suara pegawai dari kapal perang Malaysia.
58.”Chinese fishery fleet, we are Malaysian warships, I hope you will leave.” suara amaran dari kapal perang Malaysia.
59.Armada perikanan China bagaimanapun telah mendapat arahan dari ibupejabat marin untuk mengekalkan haluan dan menambah kelajuan.
60.Tiba-tiba dari jauh kelihatan sebuah kapal perang yang lebih besar dan jelas kelihatan, ia membawa peluru berpandu.
61.Bot peronda tadi menghampiri bot bernombor 311, anak kapal China melihat kelasi kapal perang bot peronda itu sudah memakai topi besi dan meriam kapal itu dihalakan kepada kapal bernombor 300, suasana tiba-tiba menjadi tegang.
62.Pada pukul 11.30 pagi, sebuah pesawat terbang Malaysia dilihat terbang mengelilingi armada perikanan China selama 15 minit.
63.Kapal-kapal perang Malaysia seterusnya dilihat mengikuti armada kapal perikanan China sehingga pada pukul 22.30 malam dan keadaan ini berterusan sehingga pada pukul 3 pagi.
64.Terjemahan seterusnya gagal difahami…..maaf setakat di sini sahajalah.
INDONESIA CABAR CHINA, SEORANG TERBUNUH
65.Jelas kapal-kapal China terutama kapal laut dalam mereka menjalankan aktiviti mencari ikan beribu-ribu kilometer dari kawasan negara mereka.
66.Pada tahun 2005, sebuah kapal perang Indonesia, KRI Tanjung Dalpele berjaya memintas empat buat kapal perikanan China yang mencari ikan secara haram di kawasan lautan Arafura yang terletak di antara Wilayah Papua dan Maluku.
67.Tiga kapal perikanan milik China itu melarikan diri tetapi sebuah lagi, MV Fu Yuan 123 berjaya ditahan.
68.Sebelum itu, kapal perang Indonesia sudah pun memberi tembakan amaran sebanyak 3 das tetapi kapal perikanan China bertindak agresif dan melakukan manuver yang seakan-akan mahu melanggar KRI Tanjung Dalpele.
69.Akibatnya kapal perang Indonesia itu terpaksa melepaskan tembakan dan membunuh salah seorang kelasi kapal perikanan China.
70.Tindakan kapal perang tersebut mengundang rasa tidak puas hati Beijing tetapi pemerintah tentera laut Indonesia di Surabaya menjelaskan, tembakan itu dibuat selepas semua prosedur atau “Rules of Engangement” dipatuhi.
BERIKUT MERUPAKAN KERATAN BERITA MENGENAI INSIDEN TLDM VS ARMADA PERIKANAN CHINA
South China Morning Post
May 16, 2010 Sunday
China ban on fishing as tension runs high
Chinese vessels to monitor fishing ban
Fisheries protection fleet to oversee 10-week moratorium; some see sovereignty grab
Fishery patrols seen as pushing sovereignty
Greg Torode Chief Asia correspondent
China today launches its annual fishing ban in the South China Sea – a unilateral act that comes amid unprecedented tensions in the disputed area and fresh fears that Beijing is using the moratorium to assert its sovereignty claims there.
The mainland’s fisheries administration vessels will seek to enforce the 10-week ban on most kinds of commercial fishing from the 12th parallel north of the disputed Spratly Islands up to the Chinese coast, encompassing waters around the disputed Paracel Islands.
The ban is going ahead despite a diplomatic protest from Vietnam – which claims both island groups – and recent incidents involving intensified patrols by new Chinese fisheries protection ships, some of which are armed with heavy machine guns.
The incidents have included China’s largest fishing protection ship, the 4,600-tonne Yuzheng 311, being surrounded by more than 20 Vietnamese fishing and coastguard vessels last month as it attempted to stop harassment of Chinese fishing boats. The Yuzheng – a converted naval vessel – was also intercepted by Malaysian naval ships and aircraft as it patrolled south of the Spratlys late last month, according to mainland press accounts.
Reports of mainland fishermen facing harassment from Vietnam, the Philippines and Malaysia were cited as justification for the expanded mainland patrols earlier this year.
In March, China also staged its most extensive naval and air exercises yet over the South China Sea.
Vietnam’s state press is filled with reports of local fishermen insisting they will continue to assert their fishing rights, including around the Chinese-controlled Paracels, and demanding more government protection.
Diplomats and analysts are closely watching the situation, noting the ban risks feeding into worsening tensions as regional militaries react to China’s naval build-up.
The South China Sea is considered critical to its blue-water naval ambitions. It is home to bases on Hainan Island that can exploit deep-water access to the Indian and Pacific oceans. The sea also has oil and gas potential.
When China first instituted the ban in 1999 in a bid to ease pressure on rapidly declining fish stocks, it received relatively little attention. Now, however, it is a different story given growing pressures on resources as well as its strategic importance.
China claims an exclusive economic zone (EEZ) covering much of the South China Sea, including the Spratlys and Paracels in their entirety. Vietnam also claims all of both archipelagoes; the Philippines, Malaysia and Brunei claim them in part.
“We are all watching and wondering where all this is going to go,” said one senior regional envoy. “Given recent months, you have to say it does appear provocative ? certainly it provides further evidence that any hope of a binding regional agreement to ease tensions in the South China Sea is now effectively a dead letter.
“What we are seeing is a push for sovereignty.”
In a recent survey of China’s growing coastguard forces, Lyle Goldstein, a scholar at the US Naval War College, noted the potential of civilian ships to project soft power but also “serve to strengthen China’s extensive maritime claims”.
“More and better ships at Beijing’s disposal will likely increase its confidence in maritime disputes with its neighbours,” Goldstein wrote.
Australian Defence Force Academy professor Carl Thayer, who has tracked South China Sea issues for four decades, said he had little doubt the fishing ban served a wider strategic objective.
“After 10 years, we can see China becoming more assertive in defending and projecting what it sees as its sovereign and economic rights,” Thayer said.
“The use of fishing protection vessels is an excellent tactic ? They are not warships, they are painted white not grey, but make no mistake, they are well armed.
“The problem is that it is not really the kind of unilateral activity that China and the region signed up for in terms of fostering co-operation and not doing anything to raise tensions,” Thayer said, referring to the landmark 2002 declaration on the South China Sea between China and the Association of Southeast Asian Nations.
Mainland officials and analysts, however, have cited both fishing and sovereignty issues as driving the ban.
Wang Hanling , an expert in maritime affairs and international law at the Chinese Academy of Social Sciences, said there was no strategic goal behind the ban.
“China just wants to protect fishing resources under its exclusive economic zone,” he said.
“In fact, we don’t need to take any strategies because China insists that we had sovereign rights and administration in our EEZ in the South China Sea more than 1,000 years ago, which was recognised by our neighbours like Vietnam, Indonesia, but they tore up the agreement in the 1970s when oil and other resources were found under the water.
“We have carried [out] fishing bans many years ago as it is an international common practice.”
When regular fishing patrols were announced in March, however, South Sea Fisheries Administration officials said the move would help underline China’s sovereign rights.
Gary Li, a PLA-watcher at London’s International Institute of Strategic Studies, said he believed the fishing ban now served to create de facto jurisdiction for a Beijing leadership that had been slow to develop resources in the South China Sea. “It does have a strategic purpose beyond the issue of fishing ? the leadership is desperately trying to create historical precedent, hoping to show that they are largely unchallenged in asserting their sovereignty,” he said.
The situation is widely believed to be particularly thorny for Vietnam, which is struggling to promote regional interest in strengthening the 2002 agreement into a legally binding document.
Hanoi’s Communist Party leaders are eager for improved relations with Beijing, its one-time enemy, yet are loath to back down on what they perceive as core territorial issues.
Those contradictions have seen Hanoi accept joint exercises with Chinese vessels in areas of the Tonkin Gulf no longer in dispute, yet also authorise its own naval expansion.
Vietnam announced late last year that it would spend more than US$2 billion on ultra-quiet Kilo-class submarines from Russia – successor to its former cold war patron, the Soviet Union.
Additional reporting by Minnie Chan
* Catatan ini merupakan salinan daripada laman web militaryofmalaysia.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan